attvarastudentilissabon.blogg.se

Hej! Vi är två Erasmusstudenter ifrån Karolinska Institutet som numera gör vårt utbyte i Lissabon. Vi kommer att skriva om allt ifrån boende till sevärdigheter till de mest små detaljerna som gör livet lite lättare att förstå Lissabon.

Lux Fragil, ultraljud, wifi, språkkurs och Fredrik Brolund.

Kategori: Allmänt


Lektion med Philippe på PORTUGISISKA. Om vi fattade nada? Oh yes

 


Vissa studenter festar - vi unnar oss gym

Innan jag börjar mitt inlägg tänkte jag skriva en tanke. I Stockholm har ungefär 80 % av människorna musik i öronen på tunnelbanan eller på gatorna om de går ensamma. Jag har inte sett någon som har det här. Men när jag såg en - då var det en svensk. 
Vi är roliga vi. 

Två veckor har gått nu och tiden har gått otroligt fort. Vädret börjar bli svalare och regnet kommer lite mer frekvent men vi är lika varma för det. Vi kommer gåendes i linne medans portugiserna går med halsduk och jacka. Vi har börjat smälta miljön och idag fick vi hjälp att signa ett internetkontrakt så att vi har internet hemma. Tmn i Vasco da gama köpcentrum hade ett bra erbjudande där man inte behöverbinda upp sig utan betalar månadsvis. vi köpte ett wireless modem som är mobilt så att vi kan använda den både för mobil och för dator. Jag ringer till Sverige via appen Viber och smsar via appen Whatsapp vilka båda är en gratistjänst. På så sätt kan det vara bra att invistera i ett sådant modem (om inte internet ingår i kontraktet) eftersom det också reducerar mobilräkningen.

Skolan går bra. Jag bad Philippe (ultraljudsläraren) om lite extralektioner utanför vårt schema. Vi påbörjade ultraljud av aorta och njure förra veckan och har bokat tid för att öva hela torsdagen. Ta för dig på ett bra sätt ! Lärarna här vill dig väldigt väl och är bra på att förklara. Dem har tillgång till ett rum på skolan med två ultraljudsapparater och bara fråga om att få boka tid så hjälper dem dig.

Förra veckan var vi på språkkursens introduktion som var på en skola i Benfica. Det var lite krångligt att hitta men på kartan kan ni se vart det ligger. Otroligt mycket positiva intryck då man hörde svenska språket i korridorerna då vi letade efter salen som vi skulle vara i. Både jag och Parisa ser fram emot de kommande lektionerna eftersom det ger dig en möjlighet att få kontakt med svenskar eller andra som är på utbyte och i samma situation som dig. Gör som jag och gå med i Erasmus Network på facebook så missar du inte de roliga eventsen som sammankopplar erasmusstudenter !
Denna helg spenderade jag framför datorn och skrev det sista på första delen av mitt projektarbete.  Vi ska skriva 20 sidor med 10 sidor på fördrjupad klinfys och 10 sidor inom nuklear.
    På lördagskvällen bestämde vi oss för att återigen entra stadens nattliv. Vi hamnade på Lux vilket är en nattklubb vid hamnen. En otroligt fin klubb med mycket folk. Nattlivet börjar runt 2-3am och slutar på morgonkvisten runt klockan 6. Tyvärr var det lite dålig musik där så vi valde att åka hem runt 3 tiden. Men ett internationellt ställe med människor ifrån olika delar av världen. Vi träffade många utbytesstudenter där.


Lux



 ( Btw ! Vi träffade Fredrik Brolund idag. Han sa att det är några studenter som ska åka till Lissabon i vår. Om ni läser detta och har några frågor, maila gärna mig [email protected]  )

Kommentarer


Kommentera inlägget här: